كرمان ؛ سرزمين پسته ، زلزله و ...... ؟! چرا ؟!

محسن اختياري

سرویس مقالات و یادداشت های یزدفردا "محسن اختیاری :ديگر وقتي خبر رخداد زلزله اي در كشور ، بخصوص استان كرمان ، از رسانه ها اعلام مي شود ، متعجب نمي شويم ؛ شايد بطور متوسط هر يكي دو سال اين اتفاق گاه به شكلهاي وحشتناك تكرار مي شود ؟! و فقط اندوهش مي ماند و دلهايي كه به درد مي آيد ؛ زلزله گلبافت ، كهنوج ، زرند ، راور ، بم و ارگ بم و . . . . ؟!

در ايامي نه چندان دور سرزمين كرمان به توليد محصولات كشاورزي ، بخصوص طلاي سبز پسته خندان شهره شده بود ، كه هنوز هم هست ؛ و آنچه بيشتر در اين ميان جلب توجه مي كرد ، سود سرشار اقتصادي آن بود ؛ و تويوتاها و ميتسوبيشي ها و .... ؛ دستگاههاي حفاري دل زمين را مي شكافتند ، موتورها و پمپها به كار مي افتادند ، آب تن زمين را مي كشيدند و مي كشيدند ، و باغهاي پسته سرسبز و اقتصاد پر رونق ؛ اما به چه قيمتي ؟!

آيا هيچگاه فكر كرده ايم با برداشت بي رويه از منابع گرانبهاي آبهاي زيرزميني و افت بي حد سطح اين آبها ، چه بهاي گزافي بايد بپردازيم ،؟

نشستهاي بسيار زمين ، تركهاي متعدد زمين در اين مناطق كويري و كم آب كه نمونه هاي بسيار آنرا در همين دشتهاي حدفاصل يزد تا شهرستانهاي ميبد و اردكان به وضوح مي توانيم مشاهده كنيم ؛ و زلزله و مرگ و .......؟!

فردايي بينديشيم و براي جان خود و عزيزانمان بيشتر ارزش بدانيم .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا